Ministarstvo finansija promenilo je Pravilnik kojim se uređuje način na koji se izdaju fiskalni računi nekoliko dana pre pune implementacije novog sistema fiskalizacije, krajem aprila 2022. Tada je definisano da se prilikom izdavanja fiskalnog računa opcija „gotovina“ bira ukoliko kupac plaća novčanicama i kovanim novcem, platnim karticama, instant transferom ili čekovima građana.
Praktično, prema tadašnjem rešenju, opcije plaćanja „platna kartica“ i „ček“ nije trebalo koristiti na kasi.
Ova promena dovela je do dva problema. Prvo, s obzirom da je doneta neposredno pred početak rada velikog broja firmi na novim fiskalnim uređajima, mnogi obveznici nisu imali vremena da se sa istom upoznaju. Drugo, računi naplaćeni ne samo gotovinom, beleženi su kao takvi. Time je podatak o naplati putem gotovine izgubio svoju vrednost. U zbiru prodaje za gotovinu, nalazila se i prodaja koja je naplaćena putem platnih kartica ili čekova.
S obzirom da je ovaj podatak (ukupno primljen gotov novac) korišćen za uplatu pazara, kontrolu zaposlenih koji raspolažu novcem u blagajni, knjiženje i kontrolu od strane inspektora Poreske uprave, postavilo se pitanje kako do njega doći, sada kada podatak iz fiskalne kase nema upotrebnu vrednost.
Ministarstvo finansija, nepune 2 nedelje nakon prethodne izmene donosi novu, kojom pravila za odabir načina plaćanja na fiskalnoj kasi vraća na staro, za većinu firmi.
Naime, većina obaveznika, od danas, 13.05.2022. godine treba, prilikom izdavanja fiskalnog računa, na samom fiskalnom uređaju, da bira način plaćanja koji kupac zaista i koristi:
- gotovinu – za plaćanje u novčanicama i kovanom novcu
- platnu karticu – za plaćanje posredstvom platne kartice
- ček – za plaćanje čekovima građana
itd. prema pravilima iz Pravilnika, pre prethodne izmene.
Dve grupe privrednika ipak ne vraćaju se na staro, već za njih nastavlja da važi rešenje doneto krajem aprila. To su ugostitelji i pekare. Oni će i nadalje beležiti kao prodaju za gotovinu svaku transakciju koju naplate u gotovom, platnom karticom, instant transferom ili čekom.
Kako bi obezbedili podatak o iznosu gotovinu koji treba da se nalazi u kasi, biće potrebno da vode dodatnu evidenciju. Pri tome mogu da se oslone na izveštaj iz POS terminala za naplatu putem platnih kartica i evidenciju o primljenim čekovima, za naplatu na čekove.
Gde se nalazi broj fiskalnog računa (stari BI) na novom fiskalnom računu?
Poštovana,
Na novim fiskalnim računima na postoji BI broj. Novi fiskalni računi imaju druge brojače koje možete da koristite umesto BI za identifikaciju računa.
Svako dobro!
da li je potreban neki drugaciji racun za firme, ili se izdaje kao da je kes u pitanju, iako je novac primljen preko racuna ?
Poštovani,
Pitanje je nejasno. Pretpostavljam da ste pitali da li fiskalni račun koji izdajete pravnim licima ima drugačiju formu. Odgovor je ne – svi fiskalni računi imaju istu formu. Razlikuju se samo podaci koji se u njih unose. Kada izdajete račun pravnom licu obavezno u fiskalni račun unosite identifikaciju kupca sa oznakom „10:“ i PIB-om kupca.
Svako dobro!
Poslali smo [pravnom licu fiskalin i racuin koji je izgubljen, na koji nacin mogu iz kase da izvadim isti fiskalni racun (tj.isti broj fiskalnog racuna i predmet prodaje)?
Poštovana,
Koliko je nama poznato, na fiskalnom uređaju možete da odštampate samo kopiju ranije izdatog fiskalnog računa, a štampu uvek možete naknadno da obavite sa sajta Poreske uprave, iz samog sistema fiskalizacije, gde se nalaze svi vaši fiskalizovani računi (portal TaxCore).
Svako dobro!
Poštovana Marija,
da li je dovoljno da mi kao pekara prilikom izdavanja fiskalnog računa preduzetniku u fiskalnom računu ubacimo njihov PIB ili smo u obavezi da ubacujemo i naziv preduzetnika, da bi taj fiskalni račun mogao kupac da koristi kod izrade kalkulacija?
Hvala Vam na iscrpni i veoma korisnim savetima.
S poštovanjem,
Poštovana,
Dovoljno je da fiskalni račun sadrži PIB da bi vaš kupac mogao, uz ispunjenje drugih uslova, da koristi odbitni PDV iz vašeg računa.
Ovo je uređeno članom 180a Pravilnika o PDV koji glasi:
„Fiskalni račun koji se izdaje u skladu sa zakonom kojim se uređuje fiskalizacija, a koji sadrži podatak o PIB-u primaoca fiskalnog računa, ne mora da sadrži ostale podatke iz člana 42. stav 4. Zakona i ovog pravilnika, koji nisu obavezni podaci u skladu sa propisima kojima se uređuje fiskalizacija.“
Svako dobro!
Ako moze mala pomoc: radim samo sa fizickim licima iz inostranstva. Usluge koje im pruzam su uglavnom na mesecnom nivou ili traju vise dana (periodicno ce se ponavljati u buducnosti). Da li im kucam fiskalni racun nakon izvrsene usluge (kada im posaljem i fakturu) po kursu NBS na dan zavrsetka usluge za taj mesec, ili kada dobijem obavestenje od banke da mi je legla devizna uplata , pa onda otkucam fiskalni racun po kursu NBS za taj dan kada je uplata legla? Na vise mesta sam dobio razlicite informacije i sve je zaista zbunjujuce. Hvala Vam puno unapred! Srdacan pozdrav i srecan rad!
Poštovani,
Tako je – račun izdajete po izvršenom prometu, ukoliko plaćanje sledi nakon izdavanja računa odnosno i na dan plaćanja (avansni račun) i na dan prometa (promet prodaja) ukoliko uplata prethodi datumu prometa.
Svako dobro!
Postovana Marija,
Molim Vas za pomoc, da li negde u zakonu postoji kod povrata kako novac mora da se vrati klijentu? naprimer klijent u maloprodaji je platio karticom , da li ja mogu sredstva da vratim u gotovini?
Hvala unapred,
Poštovana,
U Tehničkom uputstvu verzija 1.14 u vezi sa povratom navedeno je sledeće:
„Povraćaj novca kupcu za već kupljenu robu ili uslugu ili odustajanje od kupovine u slučaju prethodno plaćenog avansa, obveznik fiskalizacije evidentira izdavanjem fiskalnog računa Promet Refundacija (PR) ili Avans Refundacija (AR), pri čemu unosi:
• Identifikaciju kupca (broj lične karte ili drugi dokument u skladu sa šifrarnikom za identifikacijom kupca)
• Referencu na Promet Prodaje ili Avans Prodaje ili drugi referentni račun
Umesto Naloga za Ispravku, obveznik fiskalizacije posle PR ili AR izdaje KR (kopiju refundacije) na kome se kupac koji prima nazad novac svojeručno potpisuje.
Račun Kopija Refundacija sa potpisom kupca izdaje se samo u slučaju kada se novac vraća na licu mesta i tada je u računu Promet Refundacija ili Avans Refundacija naveden način plaćanja GOTOVINA, dok u slučaju kada se novac vraća kupcu na karticu ili druge bezgotovinske načine obveznik fiskalizacije ne izdaje račun Kopija Refundacija.“
Iz ovoga zaključujemo da je moguće povrat izvršiti i na način različit od načina kako je kupac platio prvobitno izdat račun, a da prilikom refundacije birate način plaćanja u skladu sa tim kako vraćate novac.
Svako dobro!
Potreban mi je broj računa, da bih se registrovala na sajt za produženu garanciju.
Na novom fiskalnom računu nema broj računa. Šta da unesem umesto broja računa
Poštovana,
Svaki fiskalni račun ima numeričku oznaku. Konsultujte se sa prodavcem koji broj treba da unesete radi registracije kupovine.
Svako dobro!
Poštovani,
Kako je pravilno da se izda racun kada nam je klijent za uslugu platio avansno preko računa u maju i dobio avansni račun, potom je u junu platio kešom i za to dobio avansni račun i u julu je isplatio takođe uplatom na račun i dobio konačni račun, da bi nakon realizovane usluge njemu bio odobren povraćaj jednog dela uplaćenog novca. Jasno mi je da prethodno izdati račun mora da se stornira, ali kako se onda na novom fiskalnom računu evidentiraju avansne uplate, da li se stavlja da je primljen keš pa datum iz juna, pa za uplatu preko računa da je bio prenos na račun sa datumom iz maja ili ima neka druga procedura?
Hvala unapred!