Prema članu 118. Zakona o radu, zaposleni ima pravo na naknadu troškova prevoza za dolazak i povratak sa posla.
Poslodavac je dužan da zaposlenom nadoknadi troškove prevoza u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju. Pod cenom prevozne karte podrazumeva se cena prevoza u gradskom, prigradskom ili međugradskom prevozu koju određuje lokalna samouprava.
Poslodavac može da realizuje svoju obavezu kupovinom mesečne pretplatne markice zaposlenima, kroz sopstveni prevoz, isplatom naknade u novcu u visini prevozne karte u javnom saobraćaju ili da na drugi način obezbedi dolazak i odlazak sa posla. Poslodavac u svom opštem aktu – Pravilniku o radu ili posebnom pravilniku o naknadi troškova prevoza definiše visinu naknade, uslove, i način ostvarivanja ovih prava.
Zakon o porezu na dohodak građana utvrđuje maksimalan neoporezivi iznos troškova prevoza. On se prilagođava ceni mesečne pretplatne karte u gradskom saobraćaju, i od 01.02.2018. godine iznosi 3.837,00 dinara. Ukoliko se zaposlenom isplaćuje naknada troškova prevoza u iznosu većem od neoporezivog, na razliku iznad neoporezivog iznosa obračunava se i plaća porez na dohodak građana po stopi od 10% (porez na zarade).
Prema Zakonu o radu, iznos naknade koji se isplaćuje preko iznosa pretplatne markice, smatra se zaradom radnika, pa se tako i tretira – obračunavaju se i plaćaju svi porezi i socijalni doprinosi kao na zaradu radnika. Stvarni troškovi prevoza (u vrednosti pretplatne markice) koje zaposleni ima za dolazak i odlazak sa posla nemaju karakter zarade.
Da rezimiramo, zaposleni ima pravo na naknadu u visini stvarnih troškova prevoza (uz priložene dokaze). Ukoliko ovi troškovi prelaze neoporezivi iznos, na razliku je potrebno platiti porez na zarade.
Ukoliko poslodavac isplati zaposlenom naknadu veću od stvarnih troškova za prevoz, razlika ova dva iznosa smatra se zaradom i na njega se obračunavaju svi porezi i doprinosi na zarade.
Kako da tretiram neoporezivi deo za zaposlene koji mi ne dolaze svaki dan na posao? Naime, da li pravim proporciju i u proporcionalnom iznosu racunam neoporezivi deo ili uzimam iznos od 3.476,00 din. Kako da obracunam neoporezivi iznos nekome ko radi 5 dana u mesecu ( od 20 radnih dana) ?
Ako zaposleni radi 5 od 20 mogucih radnih dana, tada se neoporezivi deo racuna u toj srazmeri. Odnosno, neoporezivo= (5/20)x3476,00 din
kako obracunati put radnicima ako je bio praznik da li podeliti punu kartu sa brojem dana u mesecu , n.p..r. ovaj mesec ima 23 radna dana ili sa 20 dana koliko dana su i radili . ili tim radnicima dati punu kartu i ako nisu radili tri dana zbog praznika???
Zaposlena sam u firmi 14 god.Zivelia sam u blizini firme.Pre dve godine preselila sam se u mesto koje je udaljeno 9 km od radnog mesta.Nisu mi odobreni putni troskovi jer kako kaze poslodavac,u nasoj firmi po zakonu,na putne troskove imaju pravo samo radnici koji su udaljeni 10 km.Da li je to po zakonu i da li drzavna firma moze sama da uredi taj propis?
Poštovana,
Promena mesta stanovanja nije osnov da poslodavac isplati veće troškove prevoza. Naime, poslodavac je u obavezi da nastavi da plaća troškove dolaska i odlaska na posao u visini koja je određena prilikom zasnivanja radnog odnosa.
Poslodavac može opštim aktom da predvidi povoljnije uslove za ostvarivanje prava zaposlenih, pa vaš poslodavac može da odredi da će isplatiti i veću naknadu troškova prevoza zaposlenima koji se presele više od 10 km od prvobitnog mesta stanovanja (iako ga na to ne obavezuju propisi).
Srdačan pozdrav!
Sta se tu stvarno promenilo sada pri primeni novog Yakona od 30.05.2013.
Ako zbog slabog priliva firma nije isplacivala markice za prevoz i sada zeli kumulativno da isplati 2 ili 3 meseca, da li se u tom slucaju placa porez na dohodak za drugu isplatu preko propisanog minimuma od 3476 dinara.
Poštovana Snežana,
Prema našem mišljenju, možete da isplatite tokom jednog meseca neisplaćene a obračunate naknade za prevoz zaposlenih za više meseci unazad bez plaćanja poreza na dohodak, ukoliko ispunjavate sve uslove propisane Zakonom i ukoliko ste na pravilan način obračunali mesečne naknade i posedujete potrebnu evidenciju i dokumentaciju.
Pozdravljam Vas!
Radim u skoli u Pirotu. Zivim u obliznjem selu Poljska Rzana. Do sada je bilo sve uredu. Medjutim, ovih dana je lokalna samouprava donela resenje da se ukine naknada za prevoz radnicima ovog sela i jos nekoliko sela iz okruzenja i nekih udaljenijih delova opstine. Odredili su udaljenost do 4 km za koju nece isplacivati troskove prevoza. Neznam odakle se racuna ta razdaljina. Od centra Pirota do centra sela ima oko 4.7 km. Od centra Pirota do moje stanice u selu ima 5.1 km, a od radnog mesta i vise. Oko 5.5 km. Od poslednjih kuca u Pirotu do prvih kuca u selu ima manje od 4 km ????
Poštovani,
Mi smo firma koja se bavi pružanjem računovodstvenih usluga, pa u tom smislu ne pružamo pravne savete u pogledu zaštite Vaših eventualnih prava.
Poštovani,
interesuje me, da li zaposlenima u školi, pitam za Beograd, mora da se uplaćuje bus plus, ili ja mogu da dobijem taj novac pošto idem kolima na posao? Zar u zakonu ne piše naknada za prevoz, zašto bismo se morali voziti autobusom?
Pozdrav
Poštovani,
Zakon dozvoljava da se naknada za prevoz islaćuje zaposlenima u novcu, a svaki poslodavac način, iznos i pravo na nadoknadu uređuje svojim opštim aktom, koji kao takav ima snagu zakona.
Pozdrav!
Poštovani,
kako mogu da proverim šta je uređeno opštim aktom? Da tražim da mi u školi da mi daju da pročitam?
Pozdrav
Poštovana,
Da, najbolje je da zamolite da Vam u školi daju te informacije.
Pozdrav
Zaposleni nema drugu mogucnost dolaska na posao nego svojim autom, autobusi su ukinuti. Kako da obracunam stvaran trosak prevoza?
Da li se na mesecnu pretplatnu kartu u javnom prevozu za 1,2, i 3 zonu za zaposlene, koja iznosi 7.740,00 dinara i koja se placa preko fakture Apex-a (sa PDV-om) placa i porez na zarade preko neoporezivog iznosa.
Poštovani,
poslodavac mi nije isplatio naknadu za prevoz za 15 meseci, a u visini iznosa oko 40.000 din. U međuvremenu sam promenio mesto zaposlenja, a dug je ostao. Molim Vas za savet, kako da ostvarim svoje pravo na dug poslodavca prema meni ?
Poštovani Aleksandre,
Ovo je pitanje iz oblasti radnog prava, a mi se bavimo isključivo knjigovodstvom i porezima. Najbolje je da se obratite pravniku za pomoć.
Srdačan pozdrav,
Marija Đorđić
Poštovani,
da li je poslodavac u obavezi da plaća porez kada postoji organizovan prevoz radnika? Dakle, da li prilikom plaćanja fakture prevozniku koji pruža uslugu prevoza zaposlenih treba platiti porez na zarade?
hvala.
Poštovani,
da li je poslodavac u obavezi da plaća porez kada postoji organizovan prevoz radnika? Dakle, da li prilikom plaćanja fakture prevozniku koji pruža uslugu prevoza zaposlenih treba platiti porez na zarade?
hvala.
U radnom sam odnosu, do avgusta sam primala putni trosak, za avgust mi poslodavac nije isplatio. Dali ga redovno unosim u ppp-pd obrazac jer imam porez i koji je zakonski rok za isplatu putnog troska.
Postovani,
Radnik zivi u drugom gradu, i dolazi na posao svakodnevno, pritom placa svakodnevno autobusku kartu firmi koja je u pdv-u (medjugradski prevoz), cena tako placenih karti mesecno iznosi oko 12.000 dinara. Sada, kada ja refundiram njemu te troskove, da li placam taj porez iznad neoporezivog dela? Nije mi logicno da placam porez na neki prevoz na koji je vec PDV placen kroz karte.
Unapred hvala
Poštovani Omere,
Na iznos iznad neoporezivog plaća se u opisanom slučaju porez na dohodak građana. Time što je prilikom kupovine karte vaš zaposleni platio i porez na dodatu vrednost koji je uračunat u cenu karte, ne oslobađa vas kao poslodavca obaveze da obračunate i platite porez na dohodak građana na iznos troškova koje nadoknađujete zaposlenom, ako ste na to obavezni Zakonom o porezu na dohodak građana.
Srdačan pozdrav!
Poštovani,
Radim u velikoj internacionalnoj kompaniji. Poslodavac mi nije isplaćivao putne troškove u periodu od kraja juna meseca 2016. do sada jer prema tumačenju nisam dostavio važeću ličnu kartu.
Naime, kopija lične karte koja je bila u bazi poslodavca istekla je u junu mesecu 2016. godine. Poslodavac je stanovišta da je postavljanjem obaveštenja na kompanijskom portalu svim zaposlenima i slanjem info mailova zaposlenima o dokumentaciji koja treba da bude ažurirana (gde između ostalog stoji i obaveštenje da ažurna lična karta mora biti dostavljena ili neće biti isplaćeni putni troškovi) nema obavezu da mi ispalti troškove.
Prema Ugovoru o radu, Kolektivnom ugovoru, i mestu stanovanja posedujem pravo na putne troškove. Nakon današnjeg saznanja da mi poslodavac ne isplaćuje putne troškove iz razloga što nema u bazi važeći dokument istu sam i dostavio. U ličnoj karti istekloj i važećoj nije menjano mesto boravišta.
Moje pitanje je da li poslodavac ima prava da odbije da mi retroaktivno isplati putne troškove (od današnjeg dana do juna meseca)?
Unapred hvala na odgovoru.
S poštovanjem,
Zoran Filipović
Poštovani Zorane,
Ovo je pitanje za pravnika 🙂
Srdačan pozdrav!
Poštovani,
Radnicima se isplaćuju markice za prevoz tako što se od gradskog saobraćajnog preduzeća kupuju markice, interesuje me da li firma ima pravo na odbitak prethodnog PDV-a po ovom računu?
Hvala
Poštovana Marina,
Ne, obveznik PDV-a nema pravo na odbitak prethodnog poreza prilikom nabavke pretplatne markice za prevoz radnika.
O ovome je Ministarstvo finansija dalo Mišljenje br.413-00-00198/2015-04 od 1.12.2015. godine, čiji deo citiram u nastavku:
„Obveznik PDV nema pravo na odbitak prethodnog poreza po osnovu izdataka za prevoz zaposlenih, odnosno drugih radno angažovanih lica za dolazak na posao, odnosno odlazak s posla. S tim u vezi, obveznik PDV – proizvodno trgovinsko preduzeće koje nabavlja kombi vozilo za prevoz svojih zaposlenih do njiva, voćnjaka i hladnjača (gde je radno mesto zaposlenih), uključujući i gorivo i rezervne delove za to prevozno sredstvo, nema pravo da PDV obračunat od strane prethodnog učesnika u prometu, odnosno plaćen pri uvozu, odbije kao prethodni porez.
Srdačan pozdrav!
Postovani,
Mi isplacujemo pocetkom meseca svim zaposlenima iznos koji odgovara visini mesecne karte a koji je nizi od propisanog neoporezivog iznosa.Sada cujemo da to nije ispravno i da se to radi krajem meseca i da se mora utvrditi brojj dana koje je zaposleni dolazio na posao, i taj broj pomnoziti s cenom dnevne karte,i taj iznos isplatiti.
Nije mi jasna argumentacija, jer bi i kupovinom mesecne karte isti iznos platili, a radnik ne bi bio duzan da nam vraca deo novca jer je npr bio poslednje nedelje meseca na godisnjem odmoru.
Nije mi jasna ta logika.Molim za to misljenje MF gde je navedena obaveza utvrdjivanja ovakve srazmere
Poštovani,
Po mom mišljenju, poslodavac u opštem aktu (Pravilniku o radu ili ugovoru o radu) definiše iznos, način i rokove isplate nadoknade za troškove prevoska na posao i sa posla. Zakon utvrđuje obavezu da se zaposlenima nadoknade troškovi prevoza, al ne i kada. Savetujem da se konsultujete sa pravnikom kako biste pravilno rešili ovo pitanje.
Srdačan pozdrav!
Da li je poslodavac duzan da mi placa trosak odlaska i povratka sa posla, ako sam pre potpisivanja novog 1- ogodisnjeg ugovora, na „novi grad“ ,tj mesto
stanovanja-promena . isplacivano је “ на стари град“ gde mi je i dalje l.k,zdrav.osigur,itd
Hvala unapred
Poštovani,
Promena mesta stanovanja nakon zaključnenja ugovora o radu ne utiče na obavezu poslodavca po pitanju visine troškova za prevoz. Više o tome možete pročitati u tekstu Žarka Ptičeka na portalu MojaFirma.rs ovde.
Srdačan pozdrav!
Postovani, bila sam na porodiljskom bolovanju do 10.12.2017. Od 11.12.2017.koristim godisnji odmor. Uplacena mi je plata. Da li mi sleduje i prevoz obzirom da sam na godisnjem odmoru od 11.12.2017. do 15.01.2018.? Hvala puno na odgovoru
Svetlana
Poštovana,
Poslodavac je dužan da nadoknadi samo stvarne troškove prevoza. Prema tome, vaš poslodavac nije dužan da vam isplati naknadu za dolaza i odlazak sa posla za dane koje ste proveli na godišnjem odmoru.
Srdačan pozdrav!
Postovanje, nas nekolicina radimo u Pirotu, od septembra bi trebalo za 2 casa da putujemo za Babusnicu (25km) u isturenom odeljenju. Da li imamo pravo da idemo sopstvdnim prevozom i da nam se to nekako refundira (cak bi nas dvoje ili troje istim automobilom isli, sto je mozda i skoli isplativije) jer zbog lakse organizacije i rada i rasporeda u dve skole je tako lakse, ne gubimo vreme cekajuci autobuse? Mnogi tako putuju a kako smo obavesteni nama direktor izgleda nece dozvoliti. Da li je zakonom to dozvoljeno?
Hvala
Poštovani Dragane,
Vaše pitanje je pravne prirode, nije iz domena knjigovodstva, pa vam, nažalost, ne mogu pomoći.
Srdačan pozdrav!
Poštovana Marija,
zanima me, ako znate, da li je poslodavac u obavezi da isplati naknadu troškova zaposlenima za prevoz i za dane praznika, recimo za 11.novembar, 01. maj itd? Da li se ti dani računaju kao da je bio na poslu pa shodno tome mu sledi naknada za prevoz ili se za dane praznika ne isplaćuju troškovi prevoza?
Hvala i pozdrav,
Adam
Poštovani Adame,
Zakonom je definisano da poslodavac mora zaposlenom da isplati naknadu troškova za dolazak na posao i odlazak sa posla. Sve detalje poslodavac treba da definiše u Pravilniku o radu.
Ukoliko zaposleni nije imao stvarnih troškova za dolazak na posao, poslodavac nije dužan da isplaćuje naknadu.
Srdačan pozdrav!
Hvala Vam lepo na jasnom i brzom odgovoru!
Pozdrav
Poštovani,
Poslodavac je zaposlenom dao auto na korišćenje i isplaćuje u isto vreme markicu za prevoz. Da li iznos troškova goriva za auto dato zaposlenom na korišćenje i pritom poslodavac plaća troškove goriva, može da se umanji za iznos markice za prevoz (u tom slučaju je ne bi isplaćivali) kako bi se obračunali porez i doprinosi na davanje dato zaposlenom?
Pozdrav
Poštovana,
Poreski tretman zavisi od toga da li zaposleni automobil koristi u poslovne svrhe (što bi trebalo dokumentovati evidencijom o upotrebi automobila) ili u privatne svrhe. Ukoliko se radi o upotrebi službenog automobila u privatne svrhe, postoji činjenje pogodnosti zaposlenom, za koji je predviđen obračun poreza i doprinosa.
Draga Marija,
Sta uraditi i kako tumačiti mišljenje Ministarstva 430-00-15/2019 od 17.1.2019.godine?
Mišljem se upućuje da je obaveza uplate naknade za prevoz bus plusu ili GSB, ne ostavlja se mogućnost da zaposleni drugačije odabere. Potrebno je da se dokumentuje trošak kako bi se prihvatio u Poreskom bilansu, a taj dokaz je račun za markicu ili za gorivo. Ali sad postoji i drugo misljenje da se račun za gorivo ne može prihvatiti jer ce se smatrati kao zarada zaposlenog po čl 14 Z Porez Dohodak građana. Kako zadovoljiti Misljenje i kako zaposlenom ne uskraćivati prava koja mu pripadaju?
Zahvaljujem se Marija unapred
Poštovana Sonja,
Na ovu temu napisala sam tekst za portal http://www.mojefakture.com koji možete pročitati ovde.
Srdačan pozdrav!
Postovani,
Interesuje me da li poslodavac koji ima organizovan prevoz za svoje radnike, kada dobije fakturu od dobavljaca koji vrsi prevoz ima pravo na odbitak PDV-a iz fakture?
Srdacan pozdrav!
Poštovana,
U skladu sa članom 29 Zakona o porezu na dodatu vrednost, nemate pravo da odbijete PDV iz faktura za prevoz zaposlenih na posao i sa posla.
Srdačan pozdrav!
Poštovani,
ukoliko zaposleni kao naknadu za trošak prevoza dobija mesečnu markicu , u slučaju da je npr. 5 (od 20 radnih) dana bio na godišnjem ili bolovanju, da li je poslodavac u obavezi da plaća porez za 5 dana, ili se u slučaju markice (kao naknade troška prevoza) ne gleda efektivna prisutnost radu, odnosno poslodavac u tom slučaju ne plaća porez na osnovu dokumentovane verodostojne isprave (račun za uplatu markice) bez obzira na broj dana provedenih na poslu?