U praksi se često pojavljuju nedoumice prilikom diferencijacije predračuna, avansnog računa i računa.
Preračun po funkciji najviše odgovara ponudi i najčešće služi kao osnov za plaćanje roba i usluga koje još nisu isporučene. Kupac može i ne mora izvršiti plaćanje po izdatom predračunu – on je neobavezujući dokument. S obzirom da ne dokumentuje ni jednu nastalu promenu, predračun nije osnov za knjiženje u poslovnim knjigama niti se može koristiti prilikom obračuna PDV obaveze.
Avansni račun je kategorija iz Zakona o PDV-u.
Naime, PDV obaveza nastaje danom prometa roba i usluga koji je oporeziva PDV-om ili danom naplate dobra ili usluge koje će biti isporučene, ako naplata nastaje pre isporuke dobara i usluga. Dakle, pored toga što obveznici PDV-a imaju obavezu obračun PDV u izlaznim računima, imaju obavezu i obračuna PDV-a po svim avansnim uplatama koje nastanu u toku poreskog perioda (meseca ili tromesečja) a za koje neće biti isporuke dobara i usluga u istom poreskom periodu u kojem su avansno plaćene (već će se isporuka realizovati u nekom od narednih perioda). Obračun PDV po osnovnu avansnih uplata vrši se u avansnom računu. Obavezni elementi avansnog računa propisani su Zakonom o PDV-u. Obveznik PDV-a dužan je da izda avansni račun svakom kupcu od koga je primio avansnu uplatu a do kraja poreskog perioda nije isporučio avansno plaćena dobra i usluge. Ukoliko obveznik PDV primi avansnu uplatu a do kraja meseca isporuči dobra i usluge, ne postoji obaveza izdavanja avansnog računa. Prilikom isporuke dobra ili usluge, izdaje se konačni račun u kome se navodi avansni račun po kome su izvršena plaćanja i obračun PDV obaveze. PDV plaćen po avansnom računu, odbija se od ukupnog PDV u konačnom računu.
Račun je dokaz o nastaloj isporuci dobara i usluga i izdaje se na dan prometa. Račun treba izdati na dan isporuke dobara (dan otpočinjanja slanja – otpreme dobra kupcu) ili, za većinu usluga, poslednjeg dana pružanja usluge. Dan isporuke koji određuje dan kada treba izdati PDV račun kao i obavezni elementi računa uređeni su Zakonom o PDV-u. Račun je dokaz o nastalim promenama na imovini, pa je i osnov za knjiženje u poslovnim knjigama privrednih subjekata.
Svaka cast na sajtu. Mnogo korisnih informacija za nas koji radimo u racunovodstvu. Samo tako nastavite.
Sve pohvale!
Hvala, Bojane! U avanturi pracenja i razumevanja propisa, zajedno smo jaci! 🙂
Molim za pomoć!Radim u hotelu,i imamo vecite nedoumice…ukoliko tetka(Npr.) od buduceg gosta dodje i zeli da plati za sestrica koji ce u hotelu boraviti za 10 dana ,sta se tada izdaje?Račun ili avansni racun?Hvala unapred !
Poštovana Mila,
Račun treba da izdate nakon pružanja usluge, tačnije poslednjeg dana kada je usluga pružena.
Pre nastalog prometa možete izdati predračun, odnosno avansni račun na dan uplate, ukoliko ste obveznik PDV-a, s obzirom da promet, pa samim tim i obaveza obračuna i plaćanja poreza nastaje i danom kada se primi naknada za promet koji će tek nastatiti (gost uplati uslugu smeštaja pre pružanja usluge).
Srdačan pozdrav!
PRUZAMO USLUGE FIRMI U GRADJEVINARSTVU I SVI RACUNI SU BEZ PDV.SADA SU NAM UPLATILI AVANS,KAKO DA IM IZDAMO AVANSNI RACUN SA PDV-om KAD PDV NECE SIGURNO BITI
Postovana Mirjana,
Ako izdrajete racun za promet po kome se ne obracunava PDV, odnosno za koji PDV obracunava primalac racuna kao poreske duznik, PDV ne obracunavate, a u napomeni se pozivate na clan po kome PDV nije obracunat.
Napominjemo da se ne radi o oslobodjenju od PDV-a, kao sto se cesto cuje, jer PDV snosi primalac usluga.
Srdacan pozdrav!
Ukoliko kupac izvrši avansnu uplatu kao fizičko lice i dobije avansni račun koji glasi na fizičko lice, uplatioca, da li, kada dođe do promata dobara i usluga, konačan račun može da glasi na pravno lice.
Hvala unapred
Poštovani,
Uplatu jednog lica (fizičkog) ne možete, bez dodatnog sporazuma ili ugovora, koristiti za izmirenje duga drugog lica (pravnog).
Srdačan pozdrav!
Postovanje,
moje pitanje je sledece, da li se po zakonu avansni racun moze izdati iako robu jos nemamo na lageru? Znaci uplata je primljena, ali isporuka robe ce biti za npr 6 meseci.
Hvala unapred i pozdrav
Una Dumic
Poštovana Una,
Činjenica da li imate ili nemate robu na lageru ne utiče na obavezu izdavanja avansnog računa.
Avansni račun izdaje obveznik PDV-a u slučaju kada primi avansu uplatu u poreskom periodu (meseču odnosno tromesečju) a isporuku za tu uplatu vrši tek u narednom poreskom periodu. Avansni račun tada se izdaje na dan uplate, i u njemu se prikazuje PDV iz avansa.
Dakle, obaveza izdavanja avansnog računa je jasno propisana, i nije uslovljena raspoloživošću robe.
Srdačan pozdrav!
Poštovani
Imam potrebu da izvršim kupovinu građevinskog materijala i usluge u inosu od preko 150.000 rsd. Prodavac materijala i usluge ugradnje iste traži mi avans od 70% od ukupne cene,bez izdavanja ikakve isprave,uz rok isporuke 20 dana. Uz dogovor,da ostatak 30% isplatim na dan isporuke,odnosno ugreadnje,kada će mi izdati račun. Šta da radim? Hitno mi je!
Poštovani,
Ovo nije pitanje za nas. Tu odluku treba da donesete sami, a o eventualnoj zaštiti vaših prava možete da se konsultujete sa pravnikom.
Srdačan pozdrav!
Postovani,mala pomoc
Imala sam uplatu npr na jucerasnji dan i danas je trebao da se otkuca avans kroz kasu a krajem meseca konacni racun.situacija je takva da osoba koja je kucala izgleda nije isla na opciju avans prodaja nego je izgleda racun obican prema pravnom licu. U mom slucaju se to desilo pre 5,6 dana ali smo kasnije primetili. Da li nije greska ukoliko se odradi refundacija tog racuna pa opet avans?? Bicu zahvalna na odgovoru
Poštovana,
Potrebno je da pogrešan račun stornirate i izdate ispravan, sada kada ste uočili grešku.
Svako dobro!
Poštovani,
Ako kupac uplati avans za isporuku robe u istom obračunskom periodu(od mesec dana), a mi ne izdamo avansni račun, zato što je predviđeno fakturisanje u tom periodu. Ako iz nepredviđenih razloga dođe do pomeranja roka isporuke u sledeći obračunski period, a to saznamo pred samu isporuku, da li je pogrešno izdati avansni račun na dan kad smo saznali da dolazi do pomeranja. Nismo u mogućnosti da avansni račun izdamo na dan uplate, jer smo u međuvremenu, sa kasnijim datumom za druge uplate izdali avansne račune. Takođe ne želimo da za svaku avansnu uplatu, bez obzira kad je isporuka, izdajemo avansne račune, i da ih posle storniramo.
Poštovana Zorka,
Prema odredbama Zakona o porezu na dodatu vrednost, promet je nastao danom prijema uplate za dobra i usluge (avansne uplkate) i vi ste dužni da obračunate i platite PDV u poreskom periodu u kojem ste primili uplati, a isporuku ste izvršili u nekom narednom poreskom periodu. To što ste izdali avansne račune sa kasnijim datumom (za druge uplate) ne oslobađa vas obaveze obračuna i plaćanja poreza u onom periodu kada ste primili uplatu.
Po mom mišljenju, treba da obračunate porez u onom periodu u kojem ste primili uplatu i po potrebi izmenite poresku prijavu.
Sve do predaje poreske prijave za prethodni mesec, možete pregledati uplate i isporuke, pa izdati avansne račune po potrebi. Ovo nije neizvodljivo. Ukoliko na primer 12. dana u mesecu završavate obračun PDV-a, trebali biste da znate pouzadno da li ste do 30.tog prethodnog meseca isporučili dobra i usluge za koje ste primili uplatu u prethodnom mesecu ili niste. Praktično, imate 12 dana, u ovom našem primeru, da sagledate primljene uplate po kojima niste izvršili isporuku. U tome vam dosta može pomoći knjigovođa, koji može da pogleda da li u bruto bilansu postoje uplate kupaca koje nisu „pokrivene“ isporukom na poslednji dan u mesecu za koji se vrši obračun poreza.
Srdačan pozdrav!
da li avansni racun treba da se knjizi
Postovana Jasminka,
Zavisi da li se radi o primljenom ili datom avansu, da li su subjekti u sistemu PDV-a i da li postoji pravo na odbitak PDV iskazanog u primljenom avansnom racunu.
Srdacan pozdrav!
Postovana, ako mi mozete pojasniti bavimo se pruzanje usluga smjestaja apartmani i kupci nam plate npr. 15.4 po ponudi a rucun recepcioner fakturira u mjesecu kada gost dojde u svibnju, trebam li za travanj uspostaviti racun za preduja??? Po obrazloženju PU mislim da bih trebala….
Poštovana,
Na teritoriji koje zemlje poslujete?
Srdačan pozdrav!
Poštovani,
bila bih Vam zahvalna, ukoliko biste mi dali savet kako popstupiti u sledećoj situaciji:
Zakupcu smo izdali poslovni prostor u periodu od 15.01.2016 – 15.01.2019. i Ugovorom je regulisano da zakupac svakog meseca uplaćuje odredjeni iznos zakupnine, da mu se za svaku uplatu izdaje avansni račun, a da mu se račun za zakup izdaje jednom godišnje. Po svakom izdatom avansnom računu plaćamo PDV. Sada je došlo vreme da izdamo raču za prvu godinu korišćenja prostora (naravno po računu nema plaćanja, potraživanje ćemo zatvoriti iz avansnih uplata). Moje pitanje se odnosi na to u koju evidenciju, za obračun PDV-a se unosi taj račun? Da li se unosi u knjigu izlaznih računa (meni je nelogično, jer po tom računu nemamo obavezu obračuna i plaćanja PDV-a) ili se unosi u knjigu izlaznih avansnih računa (kao odbitna stavka, obzirom da je PDV već plaćen po avansnom računu).
Unapred puno hvala
Pitanje je sledeće.
Naknadno smo kupcu dobara ispostavili knjižno odobrenje na ime naknadnih količinskih popusta. Kako je kupac sve svoje obaveze već izmirio i na kontu nije bilo nikakvih potraživanja od njega, ovom odobrenjem on je ušao u pretplatu, odnosno saldo na njegovom računu je potražni.
Da li treb izdti avansni račun u ovajvoj situaciji, jer on nije poručio nikakva dobra ili usluge i na ime toga unapred uplatio novac.
Postovana Marija,
Pogresno sam uplatila 28.02. prevoz radnika po starom predracunu iz proslog meseca. Predracun za prevoz sam skinula sa sajta 01.03., Molim za pomoc sta da radim.
Unapred zahvalna
Poštovani,
Moli Vas da mi odgovorite da li po konacnom racunu za koji je razlika 50.ooo din. za uplatu treba da se prikazuje osnovica i pdv.
primer kako bi vam bilo preglednije sta pitam
konacan racun:
isporucena roba …. osnovica 150.000 + pdv 30.000 ukupan iznos fakture 180.000
avans osnovica 108.333 pdv 21.666 ukupno 130.000
razlika za uplatu po konačnom racunu 50.000
da li na tom racunu ispred konacne uplate treba (tj. mora da stoji osnovica 41.666 + pdv 8.333 ukupno za plaćanje 50.000
ili je dovljno samo da stoji ukupan iznos za uplatu.
SRDAČAN POZDRAV,
U NADI DA CETE MI ODGOVORITI NA PITANJE
Da li se izdaje avansni racun ukoliko niste u PDV-U?
Poštovani,
Firme koje nisu obveznici PDV-a nisu dužne da izdaju avansni račun.
Srdačan pozdrav!
Postovani
Platio sam deo robe po predracunubi pozvao se na broj u jednom mesecu a robu izvukao i platio razliku u iducem mesecu.Postoji dug po kartici prema toj firmi.Da li je firma obavezna da mi izda avansni racun ili nije?
Poštovani Srđane,
Ne razumem kako postoji dug prema firmi, ukoliko ste deo vrednosti robe platili avansno, a razliku prilikom isporuke robe? Ukoliko je dobavljač obaveznik PDV-a dužan je da izda račun u kojem obračunava poresku obavezu, što je u ovom slučaju momenat prijema vaše avansne uplate.
Srdačan pozdrav
Molim za pomoć! Kupac nam je uplatio avans i za nas uplatio PDV na taj avans jer smo u građevinskoj šemi, po završetku posla ostalo je neiskoristenog avansa. Taj avans smo mu vratili uvecan za PDV. E moj je problem kako to proknjiziti gdje s tim viskom PDV-a, jer ako storniram 4700 onda nece biti u PDV prijavi jer nije ni u KUF-u ni u KIF-u proveden taj storno. Hvala
Poštovana Jasna,
Možete li da pojasnite zašto ste izvršili povraćaj avansa uvećan za PDV? Taj deo mi nije jasan. Praktično ste vratili kupcu više sredstava nego što vam je uplatio?
Srdačan pozdrav
Postovanje,
Molim Vas za misljenje u slucaju avansnog racuna za hotelske usluge, u slucaju kada klijent po predracunu uplati avans hotelu za nocenja, pansionsku ishranu I boravisne takse. Naime, da li je, po uplati, ispravno izdati klijentu avansni racun sa jednom stavkom: „avansna uplata“ I svesti celu avansnu uplatu pod jednu istu stopu pdv-a, npr. stopu od 20%, ili cak stopu od 10% koja je dominantna na prethodno izdatom detaljnom predracunu sa razdvojenim stavkama smestaja, ishrane I taksi za aranzman u hotelu? Naravno uz uslov da se taj avansni racun stornira prilikom izdavanja konacnog racuna, po realizaciji usluge. Konacni racun naravno mora da ima precizno razvrstane poreske stope po realizovanim uslugama, sto nam nije sporno.
I drugo pitanje je: da li mora postojati broj avansnog racuna, kao veza na konacnom racunu, ili je dovoljno da je na konacnom racunu evidentirana avansna uplata, kao nacin placanja na konacnom racunu?
Hvala Vam unapred!
Srdacan pozdrav!
Milena
Poštovana Milena,
Po mom mišljenju, na avansnom računu treba da prikažete promet po stopama PDV-a, sa opisom usluga za koje je avans primljen, ukoliko je to u momentu izdavanja avansnog računa poznato.
Srdačan pozdrav!
Poznato je I radi se kao obična faktura
Postovana Marija,
zanima me da je moguce izdavati profakturu ili cak i fakturu u evrima sa napomenom da se uplata vrsi iskljucivo u dinarima na dan uplate. Mi nismo u sistemu pdv-a.
Postovana,
u jednom poreskom periodu je izdat avansni racun koji je u celosti isplacen do kraja tog istog poreskog perioda. Da li je greska ukoliko se konacni racun izda u sledecem poreskom periodu? ( avansni i konacni racun glase na isti iznos). Napominjem da je avansni racun iskazan u poreskoj prijavi za period kad je isplacen. Da li se to tretira kao prekrsaj s obzirom na to da drzava nije ostecena s ozbirom na to da je ceo iznos pdv-a iskazan u poreskoj prijavi.
Unapred zahvalna na odgovoru.
Poštovana Milice,
Pitanje je malo neprecizno. Avansni račun se izdaje po primljenoj uplate, pa mi je deo „avansni racun koji je u celosti isplacen do kraja tog istog poreskog perioda“ nejasan. Konačni račun izdaje se po izvšenom prometu, a da li je promet izvršen i kada niste naveli u pitanju.
Avansni račun izdaje prodavac po osnovu primljene uplate za koju nije do kraja meseca izvršio promet, a PDV obračunat iz avansa prikazuje u poreskoj prijavi u mesecu u kojem je novac primljen. Konačni račun izdaje se na dan kada je izvršen promet dobara i usluga. Dakle, nije greška ako se primljeni avans i promet nisu realizovali u istom mesecu, pa ste zbog toga u jednom mesecu izdali avansni račun, a u nekom narednom periodu ćete izdati konačni račun (kada promet bude izvršen). Šta više, ako se avansna uplata primi istog meseca kada se vrši promet, prodavac nema obavezu da izda avansni račun, već samo konačni račun.
Srdačan pozdrav!
Da li mora postojati broj avansnog racuna, kao veza na konacnom racunu?
Poštovana,
U Pravilniku o računima možete pročitati koji su obavezni elementi računa.
http://www.poreskauprava.gov.rs/sr/pravna-lica/pdv/podzakonska-akta/503/pravilnik-o-odredjivanju-slucajeva-u-kojima-nema-obaveze-izdavanja-racuna-i-o-racunima-kod-kojih-se-mogu-izostaviti-pojedini-podaci.html
Srdačan pozdrav!
Poštovani, izvršili smo povraćaj avnasne uplate kupcu, pošto usluge nisu pružene. Uplata sadrži i PDV u sebi. Greškom smo izvršili povraćaj ukupnog iznosa, kako knjižiti isplatu pdv a?
Poštovana,
Ukoliko do prometa nije došlo, niste pogrešili. I treba da izvršite povraćaj ukupne sume (iz koje je preračunatom stopom obračunat PDV).
Srdačan pozdrav!
Kupio sam opremu za grejanje. Prodavac mi je izdao fiskalni racun gde pise samo „oprema za grejanje“ i cena iste. Hteo sam da mi izda novi racun gde ce se videti svaka stavka te opreme pojedinacno i njena cena i naravno krajnji zbir – prodavac je odbio da mi takav racun izda.
Da li imam ja neka prava? Da li je uopste moguce izdati takav zbirni fiskalni racun?
Ja sam u zabludi jer ne znam tacno koliko sam sta platio.
Hvala unapred
Poštovani,
O vašim pravima možete da se raspitate kod pravnika ili organizacija za zaštitu prava potrošača.
Ono što kao knjigovođa mogu da vam kažem jeste da svaka firma ustrojava nazive svojih artikala i ponudu, i oni se ne mogu menjati na računima po volji kupaca, već se račun izdaje prema unapred definisanom šifarniku naziva artikala. Ako prodavac nudi komplet opreme kao takav, on nema osnova da prikaže cene delova takvog skupa niti barata pojedinačnim cenama komponenata.
Nadam se da sam vam pomogla!
Poštovana,
Vrlo sažeti i jasni odgovori. Svaka čast i unapred hvala.
Molim za konsultaciju: Kao korisnici KJS uplatili smo po predračunima avans za osnovno sredstvo. Kada je isporučeno osnovno sredstvo dobijamo konačni račun na ceo iznos obaveze sa naznačenom avansnom uplatom od 30% i ostatkom duga za uplatu.
Ugovorom je naznačeno da se ostatak duga isplaćuje u 12 mesečnih rata. Kako da vršimo uplate rata po kom dokumentu kad dobavljač treba da registruje u CRF svaku mesečnu obavezu a izdao je već konačni račun? Ne zna ni dobavljač šta da nam izda za te anuitete i šta da prijavi u CRF ni mi kako da plaćamo te anuitete?
Hvala
Poštovana Vesna,
Naš fokus je privrada, te vam, nažalost, ne mogu pomoći u vezi sa koriščenjem CFR.
Srdačan pozdrav!
novosti o propisima na e-mail? KOJA JE CENA ZA PRACENJE PREKO MAIL-A
Poštovana,
Usluga je besplatna.
Srdačan pozdrav!
Poštovana Marija
Imamo ovakvu situaciju:
Mi primamo avans od firme za koju spremamo proizvode koje dotična firma izvozi.
Izdajemo im avansni racun za primljeni novac uz obračun PDV-a
Posto robu nabavljamo od nasih dobavljača u proseku 3-4 meseca posle primljenog avansa od strane našeg kupca,mi je platimo sa obračunatim avansom .Istu prodajemo nasem kupcu uz obračunati avans.Ispada da smo platili PDV na novac po avansnom racunu i platili smo robu našim dobavljačima sa obračunatim PDV-om.Znaci platili smo 2 puta PDV a samo jednom smo da naplatili porilikom fakturisanja nasem kupcu.
Da li je ovo ispravno ?
Poštovani,
Svako u lancu prometa plaća PDV iskazan na fakturi. Prema tome, vi plaćate dobavljaču iznos sa porezom, a od kupca naplaćujete iznos sa porezom. Koliko ćete od tih iznosa proslediti državi, zavisi od svih ostalih oporezivih transakcija koje ste imali u jednom poreskom periodu – mesecu ili tromesečju.
PDV plaćen dobavljaču mogli ste da odbijete, pa da za toliko manje platite porez, ukoliko ste ispunili sve opšte uslove za odbitak.
Srdačan pozdrav!
Poštovani,
Molim vas da nam date komentar: Primio sam deo uplate,do kraja mesčnog poreskog perioda izdao sam avansni račun na iznos koji je uplaćen i proknjižen sa iskazanim PDV-om.Nakon isporuke robe došli je do nesuglasica,pošto sam svojom greškom u avansnom računu nisam naveo da je to deo uplate od dogovorene cene,kupac nije hteo da prihvati konačan račun jer smtra da sam avansnim računom naveo celokupan iznos za robu.Pitanje da li je na sudu avansni račun validan dokumet koji dokuumentuje da je roba plaćena u punom iznosu.Kako mogu da ostvarim i naplatim pun iznos koji nije mali.Ukupna račun je 1.680.000 din.a avnsna uplata 560.000 din.
S poštovanjem
Poštovani,
Potražite pomoć advokata. Avansni račun može da sadrži i samo deo naknade, tako da plaćanje po avansnom ne znači a priori da je ceo dug izmiren unapred, ako su drugačiji uslovi plaćanja navedeni u ugovoru, ponudi, predračunu itd.
Srdačan pozdrav!
Da li znate kako u programu kao sto je Sap,da storniram pred racun? Inace radim u predskolskoj ustanovi?
Poštovana,
Nije mi poznato. Kontaktirajte osobu koja je zadužena da vam pruža podršku za rad u programu.
Srdačan pozdrav!
Poštovana,
Radim u javnom preduzeću. Između ostalog se bavimo i izdavanjem stanova u zakup fizičkim licima. U Ugovorima stoji da im se računi za tekući mesec dostavljaju do petog u mesecu, a da su oni u obavezi da isti plate do 15. u istom tom mesecu. Zbog svega toga imam nedoumicu šta da pišem kao datum prometa dobara?
Hvala!
Poštovani,
Izdajem fakturu za zakup prostora, firma koja izdaje rn nije u sistemu PDV-a po ugovoru izdajem fakturu pre prometa usluge.
Npr… Datum izdavanja 01.06., Datum prometa 30.06.2020. Da li je ovo ispravno?
Kupac mi traži profakturu pa onda konačan račun jer je u sistemu PDV-a.
Da li treba da mu izdam i predračun s obzirom da nisam u PDV-u?
Poštovani,
Da, treba da postupite ovako kako vam zakupac traži – predračun na početku meseca, a račun na kraju.
Srdačan pozdrav!
Poštovanje Marija,
Pre svega da Vas pohvalim na konkretnim i jasnim odgovorima i tumačenju propisa. Imam jednu nedoumcu – primljene su tri otpremnice april, maj , jun i njima evidentirano stanje na zalihama, a račun za tri otpremnice isporučen i izdat zbirno u junu mesecu. Da li je to u redu sa stanovišta robno-materijalnih prometa, s obziorm da imamo evidentiran ulaz repromaterijala u aprilu i maju bez računa, da bismo u junu dobili račun na iznos i količinu sve tri otpremnice zbirno?Hvala unapred
Poštovana Sanja,
Zalihe evidentirajte po prijemu, možete knjižiti Nefakturisane obaveze. Nakon prijema računa knjižite obavezu ka dobavljaču. S obzirom da je ovaj račun izdat nakon dana prometa, on je u tom segmentu ispravan.
Srdačan pozdrav!
Postovani,
moje pitanje bi bilo sledece.Ako pravno lice u maloprodaji trazi od obicnog fizickog lica koje nije obveznik pdv da mu ostavi kaparu za narucenu robu sta su obaveze prodavca
1,sta daje tom fizickom licu kao dokumenat da je primilo kaparu ili kako se papiroloski to pokriva, a da je ispravno ispred zakona
Kapara se trazi jer se desavalo da kupac naruci i nikada se vise ne pojavi-prosto kao neko sredstvo obezbedjenja se trazi kapara,
Poštovana,
Po mom mišljenju, možete fizičkom licu izdati priznanicu na ime primljenog novca. Primljen novac, pa tako i depozit, morate uplatiti na tekući račun firme u roku od 7 dana. Ukoliko će depozit biti zadržan kao deo plaćanja za robu, potrebno je obračunati i PDV na primljeni avans, ukoliko je prodavac PDV obeveznik.
Srdačan pozdrav!
Poštovana Marija,
Radim u GSP Novi Sad. Imam pitanje da li radimo ispravno. Naime, mi za uslugu mesečne vožnje, po prijemu uplate izdajemo avansni račun sa napomenom da se taj račun ujedno smatra i konačnim računom, shodno članu 168. pravilnika o PDV-u. U članu 168. ne nalazim tu mogućnost ili ne razmem tu mogućnost.
Molim Vas za Vaše mišljenje.
Srdačan pozdrav!
Poštovani,
Član 168 odnosi se na vrednosne vaučere. Ukoliko se može smatrati da usluge „naplaćujete“ kroz vrednosne vaučere, u tom slučaju, račun izdajete prilikom prenosa vaučera, a kada zaista pružate uslugu ne izdajete račun.
Srdačan pozdrav!
Poštovani, molim Vas za odgovor.
Ako izadamo fiskalni račun fizičkom licu (uz pib poslodavca), a račune plaća poslodavac fizičkog lica na osnovu zbirne fakture za dati mesec, da li je u redu što fizičkom licu izdamo fiskalni račun za izvršene usluge, iako usluge nisu plaćene?
Poštovana,
Okolnosti da će promet biti plaćen kasnije nisu razlog da se ne izda fiskalni račun, ako za to postoji obaveza. Vodite računa da ne izdajete dva računa za isti promet (fiskalni račun + zbirna faktura). Dokumenta koja prate fiskalne račune ne smeju na sebi imati iskazanu osnovicu za PDV i PDV obavezu, već isključivo iznos za uplatu.
Svako dobro!
Postovana,
Da li su pausalci obavezni da izdaju avansni racun?
Hvala unapred na odgovoru.
Srdacan pozdrav
Poštovana,
Obavezu izdavanja avansnog računa imaju:
obveznici PDV-a, za primljene avanse za koje do kraja poreskog perioda ne izdaju konačan račun (jer se promet dobara i usluga koji su avansno plaćeni još nije realizovao);
korisnici sistema elektronskih faktura, za svaki primljeni avans;
obveznici fiskalizacije, za svaki primljeni avans.
Ako ne spadate ni u jednu od ove tri grupe, niste dužni da izdate avansni račun.
Svako dobro!
DOSLO JE DO GRESKE U IZDAVANJU KONAČNOG RAČUNA NA ONOVU AVANSNOG . GRESKA JE U DECIMALAMA 0,07 PARA JE U PITANJU ZNACI SAMO ZAOKRUŽENJE U ROBI STA DALJE RADITI. U PITANJU JE JAVNO PREDUZECE PLACEN IZNOS PO PREDRAČUNU
Poštovana Marija,Kupcu smo izdali profakturu na iznos od 1.68.000,00 din.primili smo avans od 526.000,00 din.i do kraja obračunskog meseca nismo isporučili robu.Robu smo isporučili u sledećem mesecu.Za taj obračunski period izdali smo avansni račun sa iskazanim PDV-om.Zbog neznanja u avansnom računu naveli smo robu i iznos od 525.999,96 din. pošto nikako nismo mogli da uklopimo tačan iznos od 526.000,00 din.U dogovoru sa kupcem nismo odmah izdali konačan račun jer nije imao da plati ostali deo,u međuvremenu između nas došlo do loših odnosa i na moje insistiranje kada će da mi isplati ostatk oni su se pozvali na avansni račun gde stoji naziv robe i iznos koji su uplatili i da mi ništa ne duguju.S ozirom da je u međuvremenu prošlo više od dve godine gde su zastarela potraživanja moja su sledeća pitanja.
1.Da li na sudu ovakav avansni račun validan ako nije iskazan tačan iznos uplate.
2.Da li se avansni račun može smatrati konačnim računom.
3.U nazivu robe nisam naveo primljeni avans i iznos koji sam primio, nego robu koju sam isporučio sa navedenom cifrom od 525.999,96 da li takav avansni račun može da se ospori.
Hvala unapred na odgovoru .
Srdačan pozdrav
Dušan Mitić
Poštovani,
Vaše pitanje je pitanje za advokata. Ono što mogu da kažem jeste da avansni račun nije račun za promet robe, niti se može njime smatrati, ukoliko nije došlo do isporuke robe. Po mom mišljenju, to što na avansnom računu nije iskazan tačan iznos već iznos za 4 pare manji, nije činjenica koja može da bude relevantna za problem koji imate. Takođe mislim da to što u opisu stavke stoji opis artikal za koji ste primili novac nije problem, ukoliko se iz ostatka dokumenta, ili i iz drugih dokumenata jasno vidi da je u pitanju avans. Ipak, ovo je sve samo moje mišljenje, a s obzirom da ja nisam pravnik odnosno advokat, može vam poslužiti samo informativno, i uzmite ga sa rezervom. Prave odgovore možete dobiti od advokata.
Svako dobro!
Poštovani,
Radim za građevinsku firmu. Za radove koje smo izvodili u ime finansijera od njega smo dobijali avansne uplate i za iste izdavali avansne račune.
Sada treba da svedemo sve što je uplaćeno i da izdamo konačan račun. Da li sva avansna plaćanja treba da budu navedena na tom jednom računu i odbijena od ukupne vrednosti radova, ili za svako avansno plaćanje treba da izdamo po jedan račun koji više neće biti avansni već konačni?
Unapred hvala
Poštovani,
Za promet treba da izdate jedan račun, na kojem ćete prikazati sve avansne uplate koje se za njega vezuju.
Svako dobro!
Postovani dobro jutro, interesuje me da li uslugu koja je vec izvrsena mozemo platiti po predracunu?
Poštovani,
Uplatu možete da izvršite po bilo kom dokumentu. Ne postoje zakonske odredbe koje ograničavaju obveznike u tom smislu.
Svako dobro!
Poštovana,
Pročitala sam većinu komentara i Vaših odgovora, sve pohvale za znanje koje posedujete i za način na koji to znanje primenjujete. Imam nedoumicu. Radim u hotelu i trenutno smo vrlo zbunjeni oko pravila izdavanja avansa. Pročitala sam da se avansni račun izdaje ukoliko je uplata izvršena u jednom poreskom periodu, a promet će biti izvršen u nekom od narednih perioda. Ali sam takođe pročitala pitanje jednog člana ovde Šta kada se gost uplati noćenje npr. par dana pre dolaska u hotel? Odgovor je bio da je tada potrebno izdati avansni račun. Moje pitanje je: Ukoliko je naš hotel mesečni obveznik PDV-a, gost uplati noćenje početkom marta, a usluga treba da se pruži i završi takođe u toku marta tj. istog poreskog perioda – da li ipak treba izdati avansni račun ili ne? Hvala unapred!
Poštovana,
Prema odredbama Zakona o fiskalizaciji, od sredine 2022. godine, za svaku uplatu primljenu pre pružanja usluge potrebno je izdati avansni račun. To važi i za situaciju koju ste opisali. Obaveza izdavanja računa samo za uplate za koje do kraja meseca nije izdat račun, a o kojoj ste pročitali u ovom tekstu, izvedena je na osnovu odredbi Zakona o porezu na dodatu vrednost, koje su važile u momentu pisanja ovog teksta.
Srdačan pozdrav!