Dilema – Da li skupštine zgrade treba da vode knjigovodstvo ili ne?

od strane | dec 29, 2014 | Porez na dobit, Skupstine stanara | 23 Komentari

Novi Zakon o računovodstvu donet tokom 2014. godine jasno je definisao status stambenih zgrada – stambene zgrade nisu obveznici Zakona o računovodstvu. Samim tim, moglo bi se (pogrešno) zaključiti da nijedna stambena zgrada nije obavezna da vode knjigovodstvo, izrađuje završni račun i obavlja druge poslove propisane ovim Zakonom.

Međutim, ova odredba prouzrokovala je više pitanja nego razrešenja u materiji rada skupštine stanara.

Jer, Zakon o računovodstvu nije jedini koji uređuje obaveze skupštine stanara iz oblasti finansija i poreza. Tu je takođe i Zakon o porezu na dobit.

Zakon o porezu na dobit razlikuje preduzeća i nedobitne organizacije. Skupštine stanara,  s obzirom da se osnivaju radi održavanja stambene zgrade, a ne radi ostvarenja profita, spadaju u drugu kategoriju.

Zakon o porezu na dobit nameće obavezu skupštinama stanara kao nedobitnim organizacijama da predaju poresku prijavu poreza na dobit koju prati poreski bilans. Pravilnikom o poreskom bilansu definisano je da se poreski bilans izrađuje na osnovu bilansa uspeha, koji je pak finansijski izveštaj koji nastaje kao rezultat vođenja poslovnih knjiga.

I time se vraćamo na početak naše priče. Iako je Zakonom o računovodstvu oslobođena obaveze vođenja knjigovodstva, stambena zgrada mora da vodi poslovne knjige i izradi bilans uspeha kako bi na osnovu njega izradila poreski bilans i poresku prijavu.

Ukoliko stambena zgrada ne ostvaruje prihode sa tržišta, ona nije obaveznik ni Zakona o porezu na dobit. Međutim, mnoge skupštine stanara i kućni saveti se i tada odlučuju za angažovanje knjigovođe, jer im to garantuje urednu evidenciju trošenja sredstava prikupljenih radi održavanja stambene zgrade.

23 Komentari

  1. milen

    Da li stamnbena zgrada mora voditi poslovne knjige?
    Da li poslovne knjige moze voditi fizičko lice, po ugovoru o delu, ili to mora biti knjigovodstvena agencija?
    Da li zgrada koja ima tri ulaza, sa po dvadeset stanova mora imati tri predsednika sdkupštine stanara ili može samo jednog?
    Hvala,
    Milena

    Odgovori
    • Marija Đorđić

      Postovana Milena,

      Odgovor na vase prvo pitanje je u tekstu. Poslovne knjige moze voditi privredno drustvo ili preduzetnik koji je registrovan za obavljanje delatnosti racunovodstva. Koliko mi je poznato, vodjenje poslovnih knjiga ne moze se poveriti drugom licu na osnovu ugovora o delu.

      Srdacan pozdrav!

      Odgovori
  2. Enes Selmanović

    Nemožemo da registrujemo Skupštinu stanara jer na nivou grada još nije oformljen registar skupština.Kako da se registrujemo?Dajte nam savet šta da radimo kako bi mogli da funkcionišemo.

    Srdačan pozdrav.

    Odgovori
  3. gane

    Postovani ,
    posto je investotr otisao u stecaj , vlasnici stanova su se okupili i sami sakupili novac za uvodjenje struje , gasa , nabavku lifta …jos uvek zavrsavamo zgradu . Stecaj traje vec 3.godine i stecajni nista ne finansira od radova. Nismo jos uradili tehnicki prijem niti smo se uknjizili -na parceli se jos uvek vodi “livada“. Pitanje je- da li smo obavezni da formiramo skupstinu stanara i pravimo ziro racun, angazujemo knjgovodju i slicno obzirom da zavrsavamio sve sami i to bi nam bio samo trosak ???

    Odgovori
    • MKV1

      Obaveza formiranja tj. registrovanja stambene zajednice, izbor njenog upravnika, prikupljanje sredstava i evidencije su obavezne, čak i za nelegalno podignute objekte. Ukoliko zgrada ne ostvaruje prihode na tržištu (od zakupa dela objekta), evidencije može da vodi i sam upravnik, bez obaveza podnošenja završnog računa. Oko postupaka i ulaganja u vezi završetka zgrade ste trebali da budete izuzetno oprezni i da angažujete stručna lica, prvenstveno advokata, jer i nedovršena zgrada ulazi u stečajnu masu, za namirenje poverilaca. U mom gradu su nesuđeni vlasnici stanova, već useljeni, izbačeni iz stanova i banka je preuzela stanove, na ime namirenja, a na osnovu datog kredita i hipoteke za kredit.

      Odgovori
  4. Ruzica

    pozdrav,
    mi kao zaseban ulaz od 9 stanova, imamo predsednika i placamo na mesecnom nivou investiciono odrzavanje na racun naseg ulaza, registrovani smo..moje pitanje je:da li moramo da vodimo knjige i da placamo upravnika?

    Odgovori
    • Marija Đorđić

      Poštovana Ružice,

      Stambene zajednice nisu obveznici Zakona o računovodstvu, ali ako su obveznici poreza na dobit, moraju izraditi bilans uspeha, s obzirom da je on osnova za poreski bilans.

      Srdačan pozdrav!

      Odgovori
      • Biljana Popovic

        Postovana Marija,

        Moje pitanje je isto kao Ruzicino, jedina je razlika sto mi ne uplacujemo nista na racun nego odrzavanje placamo prko uplatnica Infostana. Pretpostavljam da je odgovor isti, ali mi nije jasno ko su obvznici poreza na dobit i ko i kako moze da izradi bilans uspeha (i sta je to uopste).

        Hvala, srdacan pozdrav
        Biljana Popovic

        Odgovori
        • Marija Đorđić

          Poštovana,

          Obveznici su stambene zajednice koje ostvaruju prihode sa tržišta (najčešće izdavanjem zajedničkih prostorija u zakup raznim fizičkim i pravnim licima). Bilans uspeha je računovodstveni (finansijski) izveštaj o prihodima, troškovima i finansijskom rezultatu poslovanja tokom jedne izveštajne godine (u našem zakonodavstvu to je kalendarska godina).

          Srdačan pozdrav!

          Odgovori
  5. Ivica oličkov

    Ako zgrada – ulaz neostvaruje dobit izdavanjem dela zgrade ( jer ga nema ) dali je u obavezi da uradi završni račun .

    Odgovori
    • Marija Đorđić

      Poštovani,

      Ako zgrada ne ostvaruje prihode sa tržišta (ni izdavanjem dela nepokretnosti niti bilo koje druge) ona nije obveznik poreza na dobit, pa za potrebe poreskih organa nije dužna da izradi završni račun.

      Srdačan pozdrav!

      Odgovori
  6. Goran

    Da li je stambena jedinica u obavezi da ima ziro racun , neprihoduje ,hvala

    Odgovori
    • Marija Đorđić

      Poštovani,

      Da, kao pravno lice treba da ima tekući račun u poslovnoj banci.

      Srdačan pozdrav!

      Odgovori
  7. Miomir Nikolic

    Postovana,
    Upravnik sam Supstine stambene zajednice iz redova stanara (obavljanje poslova bez naknade). Registrovani smo kod nadleznih organa kao pravno lice (imamo maticni broj i PIB). Imamo ugovor sa pravnim licem o iznajmljivanju prostora za montazu antene i po tom osnovuostvarujemo mesecne prihode koje koristimo za tekuce i investiciono odrzavanje zgrade. Moja pitanja su sledeca:
    1. Da li nasa stambena zajednica mora da vodi knjigovodstvo;
    2. Da li smo obavezni da placamo PDV,
    3. Da li smo obavezni da placamo druge poreze na prihode

    Odgovori
    • Marija Đorđić

      Poštovani,

      Obveznici ste predaje poreskog bilansa i poreske prijave, a za te potrebe i vođenja knjigovodstva.

      Ukoliko prihod koji ostvarujete nije prešao 8 miliona dinara u prethodnih 12 meseci, niste dužni da se prijavite u sistem PDV-a.

      Obaveza za ostale poreze može nastati u toku vašeg rada, ali se o tome iz vašeg pitanja ništa ne može zaključiti.

      Srdačan pozdrav!

      Odgovori
  8. boris

    Poštovana upravnik sam stambene zajednice koj a ostvaruje prihode od iznamljivanja krovne terase. Dali kao pravno lice koje ostvaruje profit možemo dobiti kredit od banke. ( dosadašnji pokušaji bili su bezuspešni)

    Odgovori
    • Marija Đorđić

      Poštovani,

      Ovo je pitanje za banku.

      Srdačan pozdrav!

      Odgovori
    • Olivera

      Postovana,
      u ulazu imamo izabranog upravnika stambene zajednice tj naseg ulaza izabranog od stanara, imamo matični broj , PIB , prijavljeni smo u opstini, imamo racun u banci preko koga ide uplata za čišćenje ulaza i sve popravke idu takodje majstorima koji imaju firmu i placanje je preko računa..Ne ostvarujemo dobit nikakvu nekim izdavanjem prostira.
      1.Da li moramo da imamo računovodju ili mozemo sami
      2.Sta je tačno potrebno da uradimo ako radimo sami da bi sve bilo ispravno
      Hvala

      Odgovori
  9. Radenko Bošković

    Stambena zajednica ostvaruje mesečni prihod u iznosu oko 15.000 dinara od izdavanja podrumske prostorije.
    Posedujemi žr.u banci na koji mesečno uplaćujemo investicione i tekuće održavanje.
    1.- Dali moramo da vodimo knjigovodstvo?
    2.- Da li smo u obavezi da podnosimo završni račun?
    3.- Da li postoji ograničenje do kog iznosa ostvarenja prihoda na tržištu, za
    podnošenje završnog računa.
    Srdačan pozdrav

    Odgovori
  10. Stambena zajednica

    Poštovana,
    da li upravnik zgrade može platnom karticom stambene zajednice plaćati nabavku sredstava za stambenu zajednicu u maloprodaji ili mora isključivo na profakturu?
    Da li sredstva namenjana za troškove upravljanja upravnika (vlasnika stana) koja su mu dodeljena odlukom stambene zajednice u paušalnom iznosu, upravnik može da prebaci na svoj tekući račun.
    Srdačan pozdrav

    Odgovori
    • Marija Đorđić

      Poštovani,

      Nema smetnji da se troškovi namenjeni održavanju zgrade plaćaju platnom karticom koja glasi na stambenu zajednicu, dok god o tome posedujete validnu dokumentaciju (račune i izvode sa tekućeg računa).

      Što se drugog pitanja tiče, ukoliko su u pitanju sredstva naknade za angažovanje upravnika, mogu biti preneta na lični račun samo uz plaćanje odgovarajućih poreza i doprinosa na prihode.

      Svako dobro!

      Odgovori
  11. Jadranka

    Naš ulaz ima svog upravnika,imamo račun u banci.svi stanovi plaćaju mesečnu naknadu za održavanje zgrade i ostale troškove.
    Moje pitanje je,da li možemo fizičkom licu platiti za izvođenje radova sa računa zajednice?

    Odgovori
    • Marija Đorđić

      Poštovana,

      Što se tiče eventualnih zakonskih ograničenja potrebno je da se posevatujete sa pravnikom. Što se tiče poreskog tretmana, naknada koja se isplati angažovanom fizičkom licu ima tretman ostalog prihoda, pa je potrebno izvršiti obračun poreza i doprinosa, kao za ugovor o delu.

      Svako dobro!

      Odgovori

Prosledi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *