Sistem eFaktura – šta nas čeka 01.01.2023. godine

od strane | okt 12, 2022 | Elektronsko fakturisanje, Preduzetnici, Privredna društva, Racunovodstvo | 4 Komentari

Zakonom o elektronskom fakturisanju uređeno je izdavanje, slanje, prijem, obrada, čuvanje, sadržina i elementi elektronskih faktura. Za početak važno je razlučiti da račun u Word ili PDF formatu koji pošaljete vašem kupcu nije elektronska faktura, u smislu ovog Zakona. Elektronske fakture su računi u mašinski čitljivom obliku (XML formatu). Elektronsku fakturu u XML formatu, koja nije pogodna za pregled od strane korisnika, može da prati dokument u PDF formatu, koji je pogodan za pregledanje od strane vaših kupaca.

Elektronske fakture dužne su da razmenjuju dve velike grupe kosrisnika – javni subjekti i privatni subjekti.

Implementacija novog načina fakturisanja zamišljenja je u tri faze:

  1. faza – od 01.05.2022. godine privatni sektor počeo je da izdaje račune u elektronskom obliku javnom sektoru
  2. faza – od 01.07.2022. godine javni sektor počeo je da izdaje račune u elektronskom obliku privatnom sektoru
  3. faza – od 01.01.2023. godine privatni sektor počinje da izdaje račune u elektronskom obliku drugim subjektima privatnog sektora

Pod subjektima privatnog sektora podrazumevaju se:

  • firme u sistemu PDV-a (obvezni da koriste SEF)
  • firme van sistema PDV-a koje fakturišu dobra i usluge javnom sektoru (prinudni dobrovoljni korisnici SEF)
  • sve ostale firme, samo ako žele da koriste SEF i iz tog razloga se registruju na SEF (dobrovoljni korisnici SEF)

Dakle, od 01.01.2023. godine počinje finalna faza rada Sistema elektronskih faktura (SEF). Svi obveznici i dobrovoljni korisnici u ovoj fazi su dužni da koriste SEF, kako bi putem ovog servisa primali i slali elektronske fakture, a određeni korisnici za određene specifične slučajeve i da unose podatke u vezi sa obračunatim PDV-om.

Za rad sa elektronskim fakturama možete izabrati jedan od tri načina:

  • direktan rad na SEF-u – na samom državnom servisu kreirate, šaljete i primate račune. Ovaj način je besplatan i može biti dovoljan firmama sa malim obimom dokumentacije. Mane ovog načina rada su mali broj opcija, ručni unos podataka i nedostatak podrške u radu. Kako izgleda rad na portalu možete proveriti u demo verziji portala na adresi eFaktura (mfin.gov.rs).
  • rad preko poslovnog softvera – ukoliko vaš poslovni program nude uslugu povezivanja sa SEF-om, račune koje izdajete preko poslovnog programa možete iz samog programa poslati na SEF. Ovaj način rada pogodan je za veći obim dokumentacije i obično podrazumeva određeni nivo podrške u radu sa elektronskim fakturama od strane proizvođača poslovnog programa koji koristite.
  • rad preko informacionog posrednika – informacioni posrednici su posebno licencirani programi koji se „umeću“ između vašeg poslovnog programa i SEF-a. Oni nude napredne funkcije, najveći nivo podrške, ali naravno iziskuju i dodatna sredstva za nabavku ovakvog rešenja. Pogodna su za one koji žele rešenje ključ u ruke, dodatnu bezbednost u razmeni digitalnih podataka i dostupnu podršku u slučaju problema sa radom.

Za kraj da podvučemo da firme koje nisu u sistemu PDV-a i ne posluju sa javnim sektorom nisu dužne da koriste SEF odnosno nisu dužne da primaju i šalju elektronske fakture. Ako to žele, mogu da se prijave, ali onda sistem moraju da koriste naredne dve godine.

Prema informacijama koje trenutno imamo, na SEF se neće slati računi koji su fiskalizovani (prodaja evidentirana na fiskalnoj kasi) kao ni računi koji se izdaju inostranim kupcima. S obzirom da se sistem i dalje menja i dorađuje, očekujemo finalnu potvrdu za ova dva slučaja u narednom periodu, a svakako pre 01.01.2023. godine kada će sistem raditi u punom obimu.

4 Komentari

  1. radomir

    Maloprodajni objekat je u obavezi da privatnom preduzeću izdaje fiskalni račun za preuzetu robu, da li tada izdaje i E Račun preko servisa? Da li je to onda duplo zaduženje za PDV?

    Odgovori
    • Marija Đorđić

      Poštovani,

      Za promet koji je evidentiran preko fiskalnog uređaja ne izdaje se elektronska faktura preko SEF, bez obzira što je kupac privredno društvo.

      Imate na našem blogu snimak webinara i matricu izdavanja eFaktura koja obuhvata i vaš slučaj.

      Svako dobro!

      Odgovori
  2. DUSKA

    DA LI PREDUZETNIK KOJI NIJE U SISTEMU PDV-A,A RADI SA JAVNIM PREDUZECEM
    U 2022.GODINI I IMA FISKALNU KASU,OBAVEZAN DA SE U 2023.GODINI OPET
    PRIJAVI I IZDAJE ELEKTRONSKU FAKTURU,ZA RACUNE JAVNIM PREDUZECIMA
    I DA LI IMA OBAVEZU DA OSTALIMA IZDAJE ELEKTRONSKU FAKTURU,ODNOSNO
    FIRMAMA KOJE NISU JAVNA PREDUZECA.

    Odgovori
    • Marija Đorđić

      Poštovani,

      Ako ste se registrovali na SEF, nema potrebe, niti tehnički možete, da vršite prijavu ponovo. Vi ste svakako korisnik SEF-a i nadalje. Kao dobrovoljni korisnik SEF-a, od 01.01.2023. godine, osim subjektima javnog sektora, elektronske fakture ste dužni da izdajete i subjektima privatnog sektora, koje čine obveznici PDV-a i firme koje su se, kao vi, dobrovoljno prijavile na SEF. Izuzetak je promet za koji je izdat fiskalni račun subjektu privatnog sektora – za ovaj promet ne izdaje se eFaktura.

      Svako dobro!

      Odgovori

Prosledi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *