Od početka sledeće godine, čeka nas fazno uvođenje sistema elektronskih otpremnica.
Učesnici sistema biće subjekti javnog sektora, subjekti privatnog sektora (definisani kao preduzetnici i privredna društva u PDV-u kao i firme van PDV-a kada otpremaju akcizne proizvode), dobrovoljni korisnici i prevoznici koji učestvuju u prometu dobara.
Prva faza počinje 1.januara 2026. i primarni učesnici biće subjekti javnog sektora. U drugoj fazi, od 1.januara 2027. značajnije učešće uzeće korisnici SEF-a iz privatnog sektora. Nije predviđeno da firme koje nisu u PDV-u budu dužne da koriste sistem elektronskih otpremnica.
Demo verzija sistema dostupna je na adresi: Демо еОтпремница dok se instrukcije i uputstva za registraciju i rad mogu pronaći na sajtu eotpremnica.efaktura.gov.rs.
Do pune funkcionalnosti novog sistema, podsećamo sve koji vrše promet dobara da su dužni da izdaju (papirnu) otpremnicu za isporuku dobara. Pre uspostavljanja Sistema elektronskih faktura, prodavci dobara često su račun i otpremnicu objedinjavali u jedan dokument koji bi nazivali „račun-otpremnica“ a koji je sadržao obavezne elemente oba dokumenta. Preko SEF-a nije moguće izdati i poslati dokument „račun-otpremnica“ već isključivo dokument „račun“, pa je potrebno izdati otpremnicu kao poseban dokument mimo SEF-a.
Otpremnica može biti naročito važna kada treba dokazati da se promet dobara koji je prikazan na računu zaista desio. Na primer, kupac kojem ste isporučili robu odbija da plati tvrdeći da robu nikada nije primio ili inspektor u postupku poreske kontrole sumnja da je određena isporuka fiktivna i osporava pravo na PDV odbitak. Potpisana otpremnica od strane vašeg kupca biće u ovim situacijama dokument kojim se dokazuje da je do isporuke zaista došlo.
Ako ste prodavac robe – vodite računa da za svaku isporuku robe izdate otpremnicu i da vam kupac vrati jedan potpisan primerak.
Ako ste kupac – vodite računa da za sve značajne nabavke (kupovima materijala, robe, opreme itd) posedujete potpisane otpremnice od dobavljača
pozdrav